Dansk hydraulik på norsk bro

Den norske vejbro, Hardangerbrua, bliver vedligeholdt af en servicevogn drevet af dansk hydraulik.

Hvordan vedligeholder man en 1400 meter lang hængebro på undersiden, 50 meter over en fjord?


Hardangerbrua i Norge er 1400 meter lang og er Norges længste – og verdens tiende længste – hængebro.

Ja, den nybyggede norske vejbro, Hardangerbrua, har fået en dansk bygget servicevogn, som kører på skinner under broen, og bliver drevet frem med otte hydraulikmotorer.

Det er en kæmpe vogn i rustfrit stål, som med sin 20 meters bredde dækker hele broens bredde. Længden er seks meter, og vægten 39 tons. Fra vognen kan nordmændene inspicere og vedligeholde broen nedenunder. 


Servicevognen fra AVN Hydraulik. Forrest ses to hydraulikmotorer, der kan holde til det barske norske vejr.

Vognen er bygget af MT Højgaard, som havde hele stålentreprisen på broen. AVN Hydraulik i Brøndby har stået for hydraulikdelen. 

“Der blev valgt hydraulikmotorer, fordi det var den mest robuste løsning. Elmotorer ville ikke kunne klare det barske klima ude på hængebroen. Så vognen bliver drevet frem af dieselmotorer, som er koblet til hydrauliske motorer”, fortæller Michael Høgsted Hansson, salgsingeniør hos AVN Hydraulik.

“Der er omdrejningstæller på alle otte hjul. Det giver mulighed for at rette vognen op, hvis den kører skævt,” siger han.  

 

Hastigheden er ikke svimlende. Men det skal den nok heller ikke være i 50 meters højde over vandoverfl aden. Vognen kan køre i to hastigheder, enten i krybehastighed, beregnet til arbejdsbrug, eller i transporthastighed 20 meter i minuttet, eller 1,2 kilometer i timen.

Hardangerbroen betyder, at rejsetiden mellem de største norske byer Oslo og Bergen er væsentligt forkortet. Tidligere måtte man sejle med færge over Hardangerfjorden.

Jern & Maskin Industrien 12. september 2014
Foto AVN Hydraulik.

AVN Hydraulik A/S  -  Dalager 5  -  DK-2605 Brøndby  -  Tel: +45 70 20 04 11  -  avn.hydraulik@avn.dk